Extra zorgaanbod in de Brede School
Om de ontwikkeling van onze leerlingen ten volle te ondersteunen, gaat Al Wafa als brede basisschool, elk schooljaar opnieuw de samenwerking aan met meerdere partners. Om welke partners dit gaat en op welke wijze wij gezamenlijk de ontwikkeling van onze leerlingen stimuleren, leest u hieronder.
Huiswerkbegeleiding op school en thuis
Soms is het voor een kind lastig om huiswerk in alle rust thuis te maken of heeft een kind net iets meer begeleiding nodig bij het maken van huiswerk dan dat thuis kan worden geboden. Deze leerlingen komen in aanmerking voor de huiswerkbegeleiding op school, onder leiding van Studiepoort. Is er intensievere huiswerkbegeleiding nodig? Dan kan er worden gekozen voor het aanvragen van een huiswerkcoach via School’s Cool; deze mentor komt dan thuis om een kind één op één te begeleiden.
Versterken van de taalontwikkeling Kinderen waarbij een taalachterstand wordt gesignaleerd, worden aangemeld bij onze logopediste vanuit de Praatmaatgroep. Zij behandelt de kinderen onder (of bij voorkeur na) schooltijd op school om de taalontwikkeling te bevorderen. Mocht deze logopedische ondersteuning niet afdoende zijn voor een leerling, dan kan besloten worden om de ondersteuning te intensiveren via de behandelaren van Viertaal. Verder maakt Al Wafa dankbaar gebruik van de expertise van de Praatmaatgroep voor de extra taalondersteuning op school voor kinderen die recent gemigreerd zijn naar Nederland en daardoor een forse taalachterstand hebben.
Versterken van de leesontwikkeling
Gaat de leesontwikkeling bij een kind langzamer dan verwacht? Dan krijgt een kind op Al Wafa op maat gemaakte leesbegeleiding. Deze leesbegeleiding wordt uitgevoerd door de zorgstudenten vanuit Kindswijs, onder toeziend oog van de orthopedagoog-generalist en de intern begeleiders.
Versterken van de motorische en executieve ontwikkeling
Hebben kinderen moeite met bijvoorbeeld schrijven of zijn zij erg beweeglijk in de groep en belemmert dit hun leerontwikkeling? Al Wafa biedt dan extra ondersteuning via kinderfysiotherapie (praktijk de Hoofdweg) of ergotherapie (praktijk Op Stap) in school. Kinderen worden opgehaald uit de groep om op spelende wijze te werken aan hun motorische en/of executieve vaardigheden.
Voorbereiding op zelfstandige leerhouding en overgang naar het VO
In groep 7 en groep 8 staat de vergroting van de zelfstandigheid in het leren leren centraal. Onze leerlingen worden hierin extra gestimuleerd door de naschoolse ondersteuning door leerlingcoaches vanuit het Mentorproject (SKC) en Op Stap (Lyceo). De coaches vanuit het laatste project maken zelfs met de leerlingen de overstap naar het VO!
Onderzoeken en intensievere begeleiding
Soms is er onderzoek nodig om te kijken waarom een leerling vastloopt in zijn of haar ontwikkeling. Passend bij de hulpvragen van het kind, ouders en de school, neemt de orthopedagoog van de school onderzoek af of schakelen wij de hulp in van organisaties zoals het ABC, Zien in de Klas of het gemeentelijk Ouder- en Kindteam. Vanuit deze onderzoeken kan er worden geadviseerd en kan er worden besloten in samenspraak met ouders om voor deze desbetreffende leerling een intensiever zorgarrangement in te zetten op school (en/of thuis). Deze intensiever zorgarrangementen worden dikwijls en met veel aandacht en zorg uitgevoerd door de zorgstudenten, onder supervisie van een orthopedagoog-generalist, vanuit Kindswijs.
Ouderondersteuning
Wanneer ouders vragen hebben over gemeentelijke voorzieningen of opvoedondersteuning, kunnen zij terecht bij onze Ouder- en Kindadviseurs (OKA). Beide locaties hebben één OKA.
Extra handen in de groep
Het kan voor een leerkracht erg fijn zijn om in de dagelijkse onderwijspraktijk een Onderwijsheld vanuit Lyceo naast zich te hebben staan. Al Wafa zet deze extra ondersteuners in, in de groepen waar deze behoefte bestaat, om zo de onderwijspraktijk voor de leerkracht en dus voor de leerlingen te optimaliseren.